מק"מ - מובילי קהילה מקצועית

קהילה מקצועית לומדת היא קבוצה של אנשי מקצוע הבוחנים באופן משותף את הידע והפרקטיות ודנים בהם במטרה להשתפר במידה מקצועית.

קהילה לומדת תורמת לשיפור מתמיד בידע ובמיומנויות המקצועית של המורים ולתחושת המסוגלות שלהם להביא את תלמידיהם להישגים.

הקהילה המקצועית בבית-הספר מתקיימת בהרכבים שונים ומגוונים – הורים מלמדים תלמידים, מורים מלמדים מורים, תלמידים מלמדים תלמידים ולעיתים אף מתחלפים התפקידים והמורה הופך לתלמיד והתלמיד הופך למורה.

למידת העמיתים משמעותית, מגבירה את המוטיבציה בקרב המורים והתלמידים והופכת את תהליכי הלמידה לחדשניים ומרתקים. התפתחות מקצועית זו הביאה את המורים לבניית תכניות לימודים בית ספריות ייחודיות, אינטרדיסציפלינריות, רב גילאיות , שמהוות היום חלק משמעותי ממערכת השעות השבועית בשכבות הגיל השונות. 

 

מעגלי למידה מורים-מורים

הליכת למידה

השיתוף בידע נעשה באמצעות צפייה בשיעורים – "הליכת למידה". בשיעורים אלה מגיע צוות         מורים עמיתים, הצופה בשיעור תוך כדי מילוי מחוון. בסיום השיעור נפגש צוות המורים לשיחת  משוב, בה כל מורה משתף איזו "מתנה" הוא קיבל מהשיעור ואיזו "מתנה" הוא נותן בעקבותיו.

במה חמה

מדי שבוע בזמן המליאה מציג אחד המורים תהליך למידה חדשני שהתקיים בכיתתו ומתנהל דיון בעקבות הצגתו. המודלים מייצרים שגרת למידה מתמדת, מעוררים חשיבה יצירתית המובילה בסופו של דבר לעשייה בשטח ובנוסף מתקבל הרווח – העצמה והצמחה של המורה העומד בראש הבמה החמה.

מורים מובילים

בבית ספרנו נבחרו 3 מורים מובילים, המשמשים ראשי צוותים. המורים המובילים עוברים תהליך הכשרה ופיתוח מקצועי, אשר  במהלכו הוא מובילים קבוצת מורים בבית-הספר בתהליכי שינוי ומלמדים אותם את המיומנויות שרכשו.  הידע עובר כחוט השני לקבוצות מק"מ נוספות במעגלי מורים ותלמידים.

מעגלי למידה תלמידים-תלמידים

חונכות ילדי הגנים

תלמידי כיתה ג' נפגשים לאורך השנה עם ילדי אשכול הגנים ומלווים אותם לקראת העלייה לכיתה א'. התלמידים מגיעים לסדרת מפגשים מובנים בגנים, אותם הם מכינים יחד עם המורים בשיתוף צוות הגן.  בנוסף, הם שומרים עימם על קשר במהלך החופש הגדול, וממשיכים ללוות אותם במהלך ההפסקות בתחילת השנה. מטרת החונכות הינה הפחתת החרדה של ילדי הגן והפיכת המעבר שלהם לבית-הספר לנעים וקל יותר. ילדי אשכול הגנים לומדים בתהליכים הדומים לאלו של ביה"ס, ומתמחה בייחודיות של צילום. כך מהווה ביה"ס המשך ישיר ללמידה בגן הילדים.

משחקמטיקה 

תכנית לימודים בית ספרית, רב גילית, שבה שכבת ה' לומדת מתמטיקה יחד עם שכבת ב' תוך שימוש במתודה של בניית משחקים מתמטיים. במהלך השיעורים תלמידי כיתה ה' בונים משחקים חשבוניים על פי תכנית הלימודים של שכבת ב', תהליך שנמשך מספר שיעורים. עם סיום בניית המשחקים נפגשים תלמידי ה' עם תלמידי ב' ומשחקים יחדיו במשחקי הלמידה. התלמידים בשתי שכבות הגיל מדווחים על הנאה מרובה, למידה, חיזוק הביטחון וחווית הלמידה.

סיפורימפו

למידה רב גילית של תלמידי כיתה ד' עם תלמידי כיתה א', במהלכה תלמידי כיתה ד' מובילים ומלווים את תלמידי א' ברכישת הקריאה ובהבנת הנשמע. בשיעור זה נפגשים הבוגרים עם הצעירים פעם בשבוע ללמידה משותפת.

בתחילת השנה עוסקים הילדים בהקראת סיפורים, מודעות פונולוגית, חריזה, חלוקה  להברות ועוד. בהמשך, עם התקדמות לימודיהם של תלמידי א', תלמידי ד' מתחילים לקרוא איתם מילים בודדות, חלוקת מילה להברות, זיהוי ושיום אותיות.

במהלך השנה התלמידים עוברים לקריאת משפטים ופסקאות קצרות. חלק מהשיעורים מעוגנים תחת נושא כמו טקסט מפעיל, ייחודו של יוצר, חגים ומועדים, עונות השנה ועוד. הלמידה מלווה במשחקים והפעלות יצירתיות אותן מפתחים תלמידי ה' עם מוריהם.

שגרירי מפתח הלב

במסגרת תכנית זו התלמידים הופכים למעורבים חברתית ופועלים כשגרירים המעודדים את יישומם של ערכי מפתח הלב בכיתה, בהפסקה, במשפחה, בקהילה ועוד. שגרירי מפתח הלב לומדים את ערך החודש, מתכננים ויוזמים רעיונות מגוונים להעברת שיעורים ברוח ערכי מפתח הל"ב בכיתות השונות. השגרירים מתעדים ומפרסמים במדיה הבית-ספרית את הפעילויות המגוונות.

סדנה למניעת עישון

במסגרת זו יוצאת קבוצת תלמידים משכבת ז' בליווי היועצת לסדנה בה הם לומדים על הגורמים המובילים לעישון בקרב מתבגרים ועל נזקי העישון.

בסיום הסדנה מעבירים התלמידים מספר סדנאות לתלמידי כיתתם העוסקים בנושא זה, מתוך מטרה לבחון את נושא הסכנה הטמונה בעישון, העלאת המודעות של ההשפעה החברתית על הפרט ומחירה.  בסיום התהליך מוזמנים הורי השכבה למעגלי שיח המונחים בכרטיסיות נושא ומנהלים דיונים משמעותיים סביב נושא חשוב זה.

חינוך גופני – "כשאני פעיל אני משפיע על בריאותי"

לפעילות הגופנית השפעות רבות בתחום הבריאותי, הקוגניטיבי והרגשי. בבית-הספר מתקיימות מגוון פעילויות מוטוריות בכיתות ובהפסקות, הפועלות במעגלי מק"מ:

"התעמלות בוקר – אני בכושר"

המורה לחינוך גופני יחד עם צוות תלמידים מצלמים סרטונים להתעמלות בוקר בכיתה. הסרטונים נערכים באולפן התקשורת בבית-הספר על ידי תלמידים ומוקרנים מידי בוקר בכיתות א'-ד' לפעילות בוקר קצרה.

הפסקה פעילה

מגוון תחנות ספורט הכוללות פעילויות מוטוריות מגוונות. התחנות מופעלות על ידי תלמידי שכבת ד' אחת לשבוע באולם הספורט ובמרחבי ביה"ס. 

משחקים של פעם ונבחרות בית הספר

משחקים אלו הם חלק בלתי נפרד מתהליך התפתחות המדינה.

הפסיכולוג יונג אמר: "האדם אנושי לגמרי רק בשעה שהוא משחק". למשחקים מטרות לימודיות והם משלבים קטגוריות של משחקי כדור, מוטוריקה עדינה, משחקי חברה, משחקים לשיפור הכושר הגופני ועוד.

המטרה היא להחזיר את תרבות המשחק לחצר בית-הספר ולמגרש המשחקים.

התוכנית מופעלת על ידי שכבת כיתות ד' בליווי המורים לחינוך גופני.

בבית הספר פעילות נבחרות בנים ובנות בכל תחומי הספורט ואנו מתגאים בתלמידינו המביאים כבוד רב לבית הספר וזוכים בגביעים ומדליות מידי שנה.  בסמוך לחדרי ההנהלה ניתן לראות  גביעים רבים המעטרים את הקיר בגאווה רבה. 

הפסקה רוקדת

ריקוד הוא הזדמנות לגיבוש חברתי, כושר גופני ופעילות משחררת ומהנה.

אחת לחודש מתקיימת בבית-הספר "הפסקה רוקדת" בה תלמידי שכבת ו', בליווי המורה לחינוך גופני, מפעילים בריקודי עם וריקודים עכשוויים, את כל תלמידי בית-הספר. 

מהומרוס ועד גליקריה

שיעור רב תחומי הנלמד בשכבת ו' ומשלב את המקצועות: היסטוריה, ספרות ותאטרון. בשיעור זה נלמדים היסודות ההיסטוריים של המחזות היוונים בשילוב היסודות הספרותיים והתאטרליים שלהם .הכיתה מחולקת לקבוצות למידה, כאשר כל קבוצה בוחרת מחזה יווני אותו היא לומדת בהיבט ההיסטורי והספרותי. בשלב הראשוני התלמידים מכינים הזמנה דיגיטלית למחזה הכוללת מידע על המחזה כגון ציר זמן, אלים יווניים וחידודי לשון הקשורים בתרבות יוון העתיקה. כתוצר סופי- התלמידים מעלים את המחזה, המבוסס על העקרונות שנלמדו בשיעורים, בליווי והכנת תלבושות ותפאורה.

תכנות

שיעור ייחודי בו תלמידי שכבת ד׳ לומדים את יסודות התכנות והמחשב בקבוצות למידה.

אל הילדים מצטרפים תלמידים בוגרים שעברו הכשרה בשנים קודמות ובמודל המק"מ מסייעים להם בכתיבת הקוד .

בשיעורים נלמדים יסודות התכנות, מדעי המחשב וכתיבת קוד באמצעות משחק ובדרך מהנה ויצירתית – והכל בשפה האנגלית.

במהלך השיעורים הילדים כותבים קוד תוך שימוש בשפת תכנות אמיתית – CoffeeScript, כאשר השיעורים בנויים בהדרגה ורמת הקושי עולה משלב לשלב ומשיעור לשיעור.

הילדים מתמודדים עם פתרון בעיות, דרכים שונות להגיע לפתרון אחד וחשיבה יצירתית, וכך אנו מניחים להם את היסודות לכלים הנדרשים בשוק העבודה של המאה ה-21.

התנ"ך בראי המשפט

בשיעורים אלה תלמידי שכבת ז' בוחנים את סיפורי המקרא בהיבט המשפטי. בפרויקט זה נבחרים סיפורים בעלי אופי פלילי ומועמדים למשפט על ידי התלמידים המנסים לשער מה היה קורה אילו אירועים אלה היו מתרחשים בימינו. במהלך השיעור כל זוג תלמידים מקבל סיפור ונדרש לחקור אותו בספרות המחקרית והפרשנית. לאחר מכן נדרשים התלמידים לכתוב ולהציג פסק דין בו מובא הסיפור בקצרה תוך התייחסות לחוק עונשין רלוונטי מספר החוקים במדינת ישראל. השיעור לווה במשפטניות, אמהות מתנדבות,  אשר חושפות את התלמידים להתנהלות הדין.

תכנית ייחודית זו זכתה במקום שני בתחרות ארצית של "תורה , נביאים וכותבים".  

אללה אסלאם

שיעור הנלמד בשכבת ז' ומשלב שני תחומי דעת: היסטוריה וערבית. בפן ההיסטורי לומדים התלמידים על התפתחות האסלאם ובשיעורי ערבית על עיקרי הדת והאמונה המוסלמיים.  שיעור זה מתבצע בדרך של למידת חקר המאפשרת פיתוח של חשיבה רציונאלית, יצירתיות, ביקורתיות ורפלקציה. כל קבוצה חוקרת אירועים היסטוריים מרכזיים ואת השפעתם על התפתחות מנהגי האסלאם תוך השוואתם למנהגי היהדות, המיעוטים החיים במדינת ישראל, מעמדה ומיקומה של ירושלים בין הדתות היהדות והאסלאם. הקבוצות מציגות כתוצר סופי ביום שיא תיק פרוטפוליו הכולל כלים דיגיטליים שונים, כגון:  מחולל ממי"ם, פוטוסטורי, powtoon, kahoot, משחקים מאתר פורטל"מ וכד'.

תכנית תמ"ר- תנ"ך מציאות רבודה

תכנית תמ"ר הינה תכנית ללימוד תנ"ך בכיתות ז'-ח', בדרך המציאות הרבודה. הלימוד נעשה מחד דרך הספרים ומאידך מבעד לספרים עצמם, דרך הטאבלטים, שמציגים את המציאות הרבודה ומפליגים עם התלמידים לעולם תנ"כי שכולו חוויה רב ממדית. בשיטת לימוד זו נחשפים התלמידים ללמידה אטרקטיבית, ה"מחייה" את הכתוב והדומם, והופכת אותו למציאותי, ממשי ותלת ממדי.

תכנית זו בנויה ע"פ נושאים, שמהווים חוט מקשר בין התנ"ך וסיפוריו לבין סיפורים בני ימינו, לדוגמה: עבדות מצרים לעומת העבדות המודרנית, המשפט הקדום והמשפט היום. כמו כן, תכנית זו חושפת את התלמידים להתהוות המקרא של ימינו, תוך הבנה מעמיקה של הכתוב ע"י מגוון גישות פרשניות ומחקריות – ע"פ ארכיאולוגיה, ספרות חוץ מקראית, פרשנות חז"ל, פרשנות ימי הביניים והפרשנות הביקורתית. בנוסף התכנית חושפת את התלמידים לפרשנות האינדיווידואלית – אומנותית, אשר יכולה להאיר באופן חדש את הסיפור הקדום.

כחלק מהערכת התלמידים בתכנית זו, עליהם לבחור נושא מכלל הנושאים המוצעים בספר, וללמדו בשיעור, תוך היבט מחקרי בו עסקנו בכיתה.

התכנית בשיתוף חברת "קומפדיה", אשר מפעילה את האפליקציה, מדריכה את המורה, מספקת את הטאבלטים והספרים, ועורכת פעמיים בשנה חידון כלל ארצי בתנ"ך לתלמידים, הנושא פרסים. בשנת תשע"ו זכו תלמידות בית-הספר מכיתה ח' במקום השלישי והרביעי בחידון.

בתמונה: מנהלת בית הספר, המורה המנחה ותלמידות ביה"ס שזכו בתשע"ז בחידון תמ"ר.

גשר לקשר (TEC4Schools)

במסגרת התוכנית תלמידים מהמגזר היהודי, הנוצרי והמוסלמי יצאו למיזם משותף כדי ליצור היכרות רב תרבותית בין המגזרים.

מטרת תכניתTEC4Schools  (Technology, Education and Cultural diversity) להוראה וללמידה משמעותית, מקוונת ורב-תרבותית היא: ליצור אמון בין מגזרים שונים בדרך לחברה טובה יותר.

התלמידים עובדים יחד לאורך כל השנה-  כיתות ה' מבית הספר ועוד שתי כיתות מהמגזר הנוצרי והמוסלמי, כחלק אינטגרלי משעות הלימודים הפורמליות. העבודה נעשית  באמצעות האינטרנט על פי המודל של המרכז לטכנולוגיה, חינוך ושונות תרבותית של TEC . בתחילה הקשר הוא טקסטואלי בלבד. בשלב ב' קולי ובשלב ג' מפגש חזותי. בסיום התכנית נפגשים כל התלמידים והצוותים מהמגזרים השונים. המפגשים מרגשים, מרתקים ומהנים.

מעגלי למידה הורים-תלמידים

העשרה מדעית

במהלך השנה מתקיימות הרצאות וסדנאות לשכבת ז' ,המועברות בהתנדבות על ידי דוקטור לחקר המוח, דר' טל סיינס, הורה בבית הספר. ההרצאות והסדנאות עוסקות בנושאי השפעת אלכוהול על המוח, גנטיקה, יזמות והמצאות.  את התכנים והנושאים בונה ד"ר סיינס יחד עם צוות המדעים ובהלימה לתכנית הלימודים.

התנ"ך בראי המשפט

 במסגרת פרויקט "התנ"ך בראי המשפט" בשכבת ז' אם בבית הספר, אופירה הלוי, משפטנית במקצועה מלווה את הפרויקט בהתנדבות ומעבירה סדרת שיעורים העוסקים בדינים הרלוונטיים לנושא הלימוד.

יום ההורה המעשיר

מידי שנה מתקיים בביה"ס יום במהלכו הורי ביה"ס מתנדבים להעביר בכיתות השונות שיעורים וסדנאות בתחומי העניין שלהם, בתחום העיסוק או בתחביבים.  רשימת ההורים המתנדבים גדלה מידי שנה ועל מנת לתת אפשרות לכלל ההורים המתנדבים, ולהעשיר את עולמם של הילדים אנו פותחים בימי שישי "במה חמה" להורים ומזמינים אותם להגיע לביה"ס ולקחת חלק בתהליכי הלמידה.  אנו רואים בשיתוף הפעולה הזה חשיבות רבה מאד , שיוצר קרבה בין בית הספר לקהילה.